Skip to main content

Gallery Fifty One


‘The Pistil’s Waltz’ bij Gallery Fifty One 
en ‘Cueillir’ bij Gallery Fifty One Too Antwerpen

BELOFTEVOL PARFUM

Gallery Fifty One, de galerie die het medium fotografie in België als een eerbare kunstvorm mee op de kaart hielp zetten, blaast 15 kaarsjes uit. En dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Een bezoek aan de galerie voelt als een groot lentefeest. Al je zintuigen worden aangesproken. Misschien nog wel op de eerste plaats je geurzin. HART bracht een bezoek en liet zich bedwelmen door een fris parfum. Een parfum dat een belofte inhoudt naar meer.

De verjaardagstentoonstelling ‘The Pistil’s Waltz’ brengt een ode aan de bloem als symbool van het geluk dat de galerie de voorbije 15 jaar kende en dat ze nu met ons wil delen. Tientallen unieke foto’s en tekeningen getuigen van de esthetiek en de sensualiteit van de bloem. Het thema is breed geïnterpreteerd. Nu eens treedt de bloem op als protagonist om wat later op het tweede plan te figureren. Foto’s van ranke stengels met sierlijke en soms erotische bloemblaadjes wisselen af met opnames van vrouwen in gebloemde jurken of dames die de show stelen met breedgerande met bloemen versierde hoeden. Sommige bloemhoofden laten er het kopje bij hangen, terwijl andere - in volle bloei - pronken met hun kleurenpracht. Ontzagwekkende klassiekers als ‘The Melancholic Tulip’ van André Kertész, en ‘Hat and 5 Roses’ van William Klein zijn samengebracht met nieuw werk, zoals een reeks Victoriaanse albumineprints waarop Tom Butler met gouaches minuscule bloempjes heeft aangebracht.


© William Klein, Hat and 5 Roses, Paris, Vogue, 1956, Gelatin silver print, printed later, 75 x 105 cm, courtesy Gallery Fifty One


Curator en galeriehouder Roger Szmulewicz beperkte zich in zijn selectie niet tot namen die de galerie reeds vertegenwoordigt. “De tentoonstelling kan je lezen als een opeenvolging van ontmoetingen die ik de voorbije jaren maakte met kunstenaars, fotografen, verzamelaars, curatoren en trouwe bezoekers,” vertelt Szmulewicz. “Vandaar dat er op deze expo ook werk van goede vrienden en kunstenaars die ik bewonder te zien is. Denk maar aan Harry Gruyaert, Stephan Vanfleteren en Robert Mapplethorpe.” Andere bevriende contacten als Ann Demeulemeester doken in hun privécollectie. Getuige hiervan is het unieke fotografische beeld van de hand van Patti Smith. “To Ann til Roses, love Patti,lezen we in fijn potlood. Szmulewicz maakt wel vaker tentoonstellingen met werk van artiesten die hij niet representeert. Bij het 10-jarige jubileum maakte hij een fel bejubelde expo over een van de meest tot de verbeelding sprekende namen uit de Franse cultuur Serge Gainsbourg.


© Vivian Maier, Untitled, n.d., Chromogenic print, printed 2014, 40 x 50 cm, courtesy Gallery Fifty One

© Irving Penn, Single Oriental Poppy (C), Pigment print, 30 x 40 cm, courtesy Gallery Fifty One       

© Jacques Sonck, Untitled, Ghent, 1986, Gelatin silver print, printed 2014, 20 x 30 cm,  courtesy Gallery Fifty One    

© Harry Gruyaert, Extremadura, Espange, 1998, Archival Pigment Print, 50 x 33 cm, courtesy Gallery Fifty One


Anno 2015 heeft bijna elke galerie wel een fotograaf onder haar vleugels. Steeds meer galerieën focussen zich bewust op kunstenaars die het medium gebruiken om zich artistiek uit te drukken. Samen met de eveneens in Antwerpen gevestigde Paule Pia galerie (1973-1986) en XYZ (1982-1989) verrichtte Fifty One pionierswerk door fotografie met internationale uitstraling te tonen. Rond de eeuwwisseling bracht Szmulewicz er zowel werk van Seydou Keita en Malick Sidibé, Malinese fotografen die toen nog vrijwel onbekend waren, als autobiografische opnames van Elinor Carucci. Deze New Yorkse fotografe inspireerde de inmiddels wereldvermaarde bloemist Thierry Boutemy vijftien jaar geleden tot de aankoop van zijn eerste foto.

Boutemy was een van de eerste kopers bij Fifty One. Hij raakte nauw bevriend met de galeriehouder die een grote bewondering voor zijn werk koestert. Voor de verjaardag gaf hij de florist carte blanche om een vegetale, en dus vergankelijke installatie te creëren in de spin-offgalerie Fifty One Too. Een volle week werkte Boutemy met een team van vijf mensen aan de inrichting van de ruimte. Het resultaat ‘Cueillir’ straalt een fabelachtige sfeer uit. We betreden een bosgrot die opgetrokken is uit kronkelende takken bedekt met 5000 verse, gele craspedia’s - ontroerende zinnebeelden van de onsterfelijkheid. Spiegels op de wanden zorgen voor een visueel verbluffend effect. De koelte, de zachte aarde onder de voeten, en vooral de heerlijk ruikende laurier, eucalyptus, rozemarijn en eik zorgen voor een subtiele totaalervaring. “Het werk roept herinneringen op aan m’n kindertijd,” vertelt de bloemist die liever niet de titel kunstenaar krijgt, alhoewel dit werk ontegensprekelijk artistieke dimensies heeft.

© Alberto Saleh, 'Cueillir', Thierry Boutemy
© Alberto Saleh, 'Cueillir', Thierry Boutemy

In een vaak stresserende wereld die niet zelden naar oppervlakkigheid neigt, nemen ‘The Pistil’s Waltz’ en ‘Cueillir’ net wat gas terug, om ruimte te maken voor verwondering en schoonheid. Een ware verademing!




© Sofie Crabbé

‘Fifty One celebrates 15 years - The Pistil’s Waltz’ tot 18 juli in Fifty One, Zirkstraat 20, Antwerpen. Open di-za van 13-18u. en op afspraak; en ‘Cueillir’ van Thierry Boutemy tot 18 juli in Fifty One Too, Hofstraat 2, Antwerpen. Open do-za van 14-18u. en op afspraak. www.gallery51.com

Dit artikel is verschenen in <H>ART, 25.03.2015.





© Patrick Robyn, Hydrangea, 2009, Archival Pigment Print, 28 x 36 cm, courtesy Gallery Fifty One          

© Patrick Robyn, Cimicifuga, 2009, Archival Pigment Print, 28 x 36 cm, courtesy Gallery Fifty One             

© Ruth van Beek, Untitled, New Arrangements, 2012, Collage, 12,5 x 13 cm, courtesy Gallery Fifty One     

© Ruth van Beek, Untitled, New Arrangements, 2012, Collage, 12,5 x 13 cm, courtesy Gallery Fifty One     

© Saul Leiter, Taxi, 1956, Chromogenic print, printed later, 35 x 28 cm, courtesy Gallery Fifty One      

© Friederike Von Rauch, SPSG_42, Potsdam 2012, Archival Pigment Print on Fine Art Paper, 50 x 50 cm, courtesy Gallery Fifty One


© Virginia Chihota, before you take the key allow me to, screen print on paper, 120 x 80 cm, 2013-14, courtesy Gallery Fifty One


© Arpais du bois, le jardin aux oiseaux, 2015, Mixed media on paper, 25 x 21 cm, courtesy Gallery Fifty One    

© Alberto Saleh, fragment tentoonstelling

© Alberto Saleh, fragment tentoonstelling

© Alberto Saleh, fragment tentoonstelling

© Alberto Saleh, fragment tentoonstelling




Comments

Popular posts from this blog

Panamarenko

35 YEARS PANAMARENKO & DEWEER GALLERY - A BRILLIANT STORY SINCE 1983 Als Panamarenko niet bestond, ze moesten hem uitvinden. De zelfverklaarde fantast behoeft geen introductie. Van het einde van de jaren ’60 tot zijn pensioen in 2005 bricoleerde hij een kinderlijke droomwereld - van zelfgebouwde duikboten, vliegende schotels en zeppelins tot auto’s en kipachtige vogels. Zijn verwondering was de perfecte voedingsbodem voor zijn poëtische creaties, steeds balancerend tussen techniek en esthetiek, en nu op weg naar de eeuwige jeugd! Deweer Gallery bezit een schatkamer aan Panamarenko’s, en dat is bezwaarlijk overdreven. Tussen het begin van de jaren ’80 en 2005 verzamelde de familie Deweer een indrukwekkende hoeveelheid topstukken als V1 Barada Jet (1991), IJsvogel (2003) en Donnariet (2003). Naast unieke objecten zijn er ook heel wat tekeningen, modellen, fotografische prints, multiples en grafiek van de kunstenaar. Deweer Gallery is de enige galerie in België die zoveel werk van Pana…

Yves Velter

Brief aan Yves Velter, geschreven naar aanleiding van de vernissage van de tentoonstelling Soul Contractions in de Paardenstallen in Kortrijk. 27.04.2019.

Beste Yves,
Relatief recent nodigde je me uit om een bezoek te brengen aan je atelier in de Romestraat in Oostende. We zijn geen intimi, ons contact bleef vooralsnog beperkt tot een beleefdheidsgroet op een vernissage. Je werk had ik wel al gezien. Zoals het monumentale tableau ‘Gaze of Hesitation’ dat dit najaar nog te zien was in de Mesdag Collectie in Den Haag. Dertien mensen in een zwart kostuum zijn er rond een reusachtige tafel iets aan het doen, wat nog het meest lijkt op vergaderen. Het tafelblad viel me meteen op. Je verbeeldt er immers een wateroppervlak dat me deed denken aan een diepe, onvoorspelbare oceaan. Het gesprek tussen de verschillende personages leek me afstandelijk. Dat meende ik af te leiden uit de strakke vormen, het grijsblauwe coloriet, maar misschien nog in de eerste plaats uit de gezichten. Daar waar ik oge…

LABOUR

Komplot brengt hedendaagse kunst naar Constantin Meuniermuseum
Kapitalisme, vroeger en nu
In het Constantin Meuniermuseum vindt een primeur plaats: een tijdelijke groepstentoonstelling met hedendaagse kunst. Onder de titel ‘LABOUR’ selecteerde curator en directeur van het nomadische curatorencollectief Komplot Sonia Dermience tien kunstenaars die aan de hand van bestaand of nieuw werk onderzoeken wat het sociaalrealisme en arbeid vandaag betekent.

We besluiten ons bezoek te combineren met een passage langs BOZAR. In dit kunstencentrum loopt momenteel (onder andere) de verdienstelijke expo ‘Bernard van Orley’. Maar waar het in BOZAR over de koppen lopen is, is er in het Meuniermuseum geen kat te bespeuren. En dat is eigenaardig. Constantin Meunier (1831-1905) is een van België’s grootste schilders/beeldhouwers. Hij verwierf succes met zijn waardige en grootse visualisaties van arbeiders. Van mijnwerkers tot glasblazers - Meunier verleende ze de status van helden van de industriële revolut…

delighted despondence

Buscábamos una diligencia a todo trance con mulas viciadas, dispuestas a rodar por los edificios, a romper los arreos y a matar al mayoral Darío de Regoyos
Loss and mourning, melancholy and dark beauty. These are the ingredients of La España Negra [Black Spain], a book that can be described as an alternative guide to wander through northern and central Spain, from the Cantabrian coast and the Basque Country to Madrid. This little jewel, published in 1898, is a child born out of a journey made in 1888 by two intimate friends, namely Belgian symbolist poet Émile Verhaeren and Spanish painter, and co-writer, Darío de Regoyos. It is a rare artistic dialogue between Spain and Flanders during the fin de siècle. Both having lost a parent - Verhaeren his father and Regoyos his mother - they started their travels as a way to mourn, to process their pain and create new memories and works that welled up from the depths of their soul.



Verhaeren and Regoyos searched for remote villages far from the b…

AMBERES - ROBERTO BOLAÑO - ANTWERP

Displaying a raw energy that he would later develop to establish himself as one of the most original writers of his generation, Roberto Bolaño’s early experimental novella Amberes (English: Antwerp) is a source of inspiration for a homonymous group exhibition at M HKA in Antwerp. Sofie Crabbé had a conversation with senior curator Nav Haq about the creativity, power and relevance of Bolaño’s writing and how it resonates in both contemporary and historical art.

Sofie Crabbé: Why did you choose Amberes as a source of inspiration for an exhibition?
Nav Haq: When I moved to Antwerp several years ago, a friend gave me a copy of this novella. I liked the fact that the prose’s actual relation to Antwerp remains elusive. The book is not about Antwerp. It would be really uninteresting to make a straight ‘Antwerp’ show. This exhibition is a way to do something more ambiguous. I am interested in the blurring between places in Amberes. Some places are like alter-egos for other places. Most of the s…

David Denil

Met het boek LET US NOT FALL ASLEEP WHILE WALKING toont David Denil zich naast een clever beeldenmaker, een erudiet verteller en een voortreffelijk onderzoeker en analyticus. In deze lijvige pil brengt hij op een uiterst eigenzinnige, compromisloze manier stukken uit de turbulente geschiedenis van Oekraïne in kaart, meer specifiek de burgerrevolutie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev - Maidan. Op 21 november 2013 vond daar de eerste van een golf demonstraties plaats tegen de corruptie en de rechtsonzekerheid. Een deel van de bevolking wilde het lot van Oekraïne aan de Europese Unie verbinden in plaats van aan Rusland.
LET US NOT FALL ASLEEP WHILE WALKING - een adaptatie van de frase ‘don’t let me walk around asleep’ uit het gedicht Days are Passing, Nights are Passingvan Taras Shevchenko - is een dynamisch en doorwrocht boek. Denil belicht er verschillende facetten van het conflict via found footage en eigen geënsceneerde fotografische opnames zwevend tussen droom en realiteit en o…

Lina Bo Bardi

Brazilië's best bewaarde geheim
Lina Bo Bardi (1914-1992), Italiaans-Braziliaans multitalent, zou ‘Brazilië’s best bewaarde geheim’ zijn. Een halve eeuw was ze een centrale figuur binnen de cultuur van Brazilië. Haar bijdrage aan disciplines als architectuur en vormgeving is aanzienlijk. In het Design Museum van Gent kan je momenteel naar een klein fragment van haar oeuvre gaan kijken. Verschillende modernistische meubels staan er uitgestald, hoofdzakelijk ontworpen tussen 1948 en 1951 en geproduceerd in de Estúdio Palma, de praktijk die ze samen met de Italiaanse architect Giancarlo Palanti had opgericht. Lina Bo Bardi is echter zoveel meer. We doken in de diverse facetten van haar invloedrijke, complexe oeuvre en troffen er visie, innovatie en onverstoorde moed, wars van het narratief waarin ze opereerde, dat een mannelijke superioriteit dicteerde. ‘Ik ben een architect. Ik kan niet doorheen muren gaan. Ik ben geen heks. Het enige dat ik met muren kan doen is ze afbreken.’
Het is …

Sébastien Reuzé

Sébastien Reuzé onderzoekt het wezen van fotografie in FOMU
Een omgeving waar je in opgaat
‘Licht dat papier treft.’ De essentie van fotografie laat zich lapidair  samenvatten. De Franse fotograaf Sébastien Reuzé onderzoekt het wezen van fotografie, zijn bouwstenen. Zo blijkt ook in de tentoonstelling ‘Hotel Solaire’ in het FOMU Antwerpen waar hij kleuren, vormen en materialen inzet als woorden en zinnen van een eigen imaginair ‘univers ailleurs’ dat - als een carnivore plant - mooi oogt, maar ook gevaarlijk kan zijn. “Mijn beelden laveren tussen verschillende lezingen; ze zijn zoals een koorddanser, zoekend naar een evenwicht.”

Al wandelend doorheen de expositie voel je meteen: hier is geen documentair fotograaf aan het werk. We kijken naar fragmenten van de werkelijkheid, turen in een soort spiegels, het resultaat van analoge opnames geprint op gemanipuleerd lichtgevoelig papier. Amper hebben we een stap in de expo gezet of daar ontvouwt de zon zich in haar volle omvang. Op verschillen…

Les Monseigneurs

Gent - LUCA School of Arts 
Les Monseigneurs  Victor Verhelst - MA Grafisch Ontwerp Thomas Renwart - MA Textielontwerp
Fantasiewezens, poëtische zinnen en (on)herkbenbare, botanische vormen: wie in het atelier van het kunstenaarsduo Les Monseigneurs ronddwaalt, struint door een schier oneindig vat vol inspiratie. Het is de humus, de ‘grafische tuin’ die de twee zelfverklaarde ‘tuinmannen’ vertalen naar extravagant gekleurde ontwerpen voor (wand)tapijten. ‘Dit is slechts het begin van ons levensproject, notre jardin ne perira jamais.’ Les Monseigneurs bestaat uit grafisch ontwerper Victor Verhelst (1997) en textielontwerper Thomas Renwart (1995). Vanuit een gedeeld engagement sloegen ze in september 2018 de handen in elkaar: het begin van een continue kruisbestuiving die hen geen windeieren legde. De oogst van het eerste jaar bestaat uit diverse (wand)tapijten die dualismen zoals kunst versus design of klassiek versus eigentijds ondermijnen. Het zijn stuk voor stuk unieke stukken die functi…

Dirk Braeckman

Na vier intense jaren waarin hij o.a. ons land vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië en exposities had van Texas tot Tsjechië, stelt Dirk Braeckman met ‘Dear deer ,’ nog eens tentoon bij zijn galerie Zeno X. De Belgische meester van de fluwelen betovering blijft er zijn nuchtere zelve bij. De verhoogde zichtbaarheid stimuleert, maar hij houdt het kleinschalig.
Braeckman wordt vaak in een adem geassocieerd met analoge, tijdloze prints op barietpapier, een non-conventionele, experimentele aanpak en uitgesponnen gradaties van grijs naar zwart, of omgekeerd. ‘Dear deer ,’ laat ons zien dat de tussen Gent en Waarschoot laverende kunstenaar zoveel meer registers bespeelt. In deze expo ontwaren we bv. werk in kleur. Dit is weliswaar geen primeur en het aandeel van kleurtinten blijft beperkt tot vier prints, maar voor Braeckmans doen is dit ongewoon. Neem nu het beeld ‘Dear deer , I hope’. Een merkwaardig alchemistisch samenspel van coloriet zorgt er voor een atmosferische, zinderende e…